Saturday 25 February 2006

Selv ophavsret bør have grænser

»Vi kunne ikke vide, at der ovre i USA findes folk, der lever fedt af, at deres bedstefar engang skrev en fjollet julesang. År efter år bliver 'Jul det' cool' udgivet på en ny stak julekompilationer og ligger på radioernes top 5 hele december. Og år efter år modtager Leroy Andersons arvinger omkring 80 procent af, hvad nummeret indtjener. Resten er vi fem om at dele, for sådan gjorde vi det dengang. Og hvad mener jeg så om det? Jeg er ikke bitter over, at jeg ikke er blevet rig på min eneste evergreen, men jeg synes heller ikke, at det alene er Leroy Andersons skyld, at 'Jul det' cool' er et hit. Teksten og udførelsen har vel også lidt at sige? Så et eller andet er der galt.«
Nikolaj Peyk

Kilde: artikelserie om sampling af Ralf Christensen på Politiken.dk

No comments: