Sunday 17 April 2005

Lille grå gås

Nej, der er ikke tale om et smædeskrift mod en ældre medborger af det smukke køn, men derimod om endnu en af de lystige sange fra min første skoletid. Så vidt jeg husker, var jeg en af de 'mørkeblå biller' ― dog spillede jeg ikke 'guldbasun', men xylofon. Tror jeg nok.

1.-2.
Lille grå gås
Lån mig dine vinger
Straks de mig bringer
Til alfernes høj

Sagte sange
Strømmer fra de lange
Sale og gange
I alfernes høj

1.
Grønklædte drenge
De spiller på guldstrenge
Fine små piger
De spiller på guldgiger

2.
Græshopper grønne
De slår guldharper skønne
Mørkeblå biller
På guldbasuner spiller

1.-2.
Blidt klinger alfesang
De klare toner triller
Lette som fnug
Som perler af dug

Fra Daniel Helldén: 'Musikhæfte 2' (Musikhøjskolens Forlag, Egtved 1969)

2 comments:

Unknown said...

Kære Clasen, er det muligt du kan videreformidle melodien til grågås?
Venlig hilsen Anna-Lovise

Bjørn said...

Kære Anna-Lovise — jeg har den ikke på noder, men jeg kan tydeligt huske melodien i hovedet. Så hvis du skriver en kommentar med e-adresse (gerne skjult, så du ikke bliver overspammet af robotter), indsynger jeg den gerne og sender til dig.